23 juli 2012

RyeKing - Amager-i-kansk Rug Stout

Amager Bryghus er de sidste år gået fra at brygge forholdsvis anonyme øl, til at brygge noget af landets bedste mikrobryg. Måske er de blevet inspireret af nogle af de nomader/golddiggere som brygger hos dem, eller måske er de bare blevet mere eksperimenterende. Who cares, for det virker, og de gode øl flyder i en lind strøm.

RyeKing har amagerkanerne brygget i samarbejde med amerikaneren John Laffler fra bryggeriet Goose Island. I 1988 startede Goose Island som en brewpub, men voksede sig efterhånden så stort at det ikke rigtigt kunne betragtes som et mikrobryggeri. I 2011 indtraf den endelige skandale, da Goose Island blev købt af industri mastodonten Anheuser-Busch. Man kan vel sige at de solgte ud... jeg har dog ikke hørt at øllet er blevet ringere af den grund, men man kan frygte at det ender som Ølfabrikkens sørgelige skæbne.

RyeKing
Amager Bryghus
Etiketten på RyeKing er en total amerikansk stars-and-stribes agtig sag, og det er altså lidt for meget til mig. Bush W æraens selv-fede flag tilbedelse, får det stadigt til løbe koldt ned ad ryggen på mig når jeg ser et amerikansk flag. Sorry Amager. Selve øllen er en flot, uklar, kaffesort Porter,  med et luftigt nøddebrunt skum, som hurtigt forsvandt.
Aromaen syntes jeg var ganske god, med en duft af kaffe, rugsødme, en fin bagvedliggende bitterhed, noget mørk krydret, og et snært af røg. Selv om det lyder af temmeligt meget aroma, var det ikke overvældende, men ganske stille og roligt.
Smagen var rigtig god, stadigt med kaffesmag, mørk malt, en solid rugsødme, og en meget lang kaffebitter eftersmag. Der er brugt hele 22% rugmalt, og det sætter altså sit præg på øllen. Og dog... for jeg havde faktisk forventet en mere tyktflydende, rugbrødsagtig øl, og det synes jeg desværre ikke at RyeKing er; den er tværtimod forholdsvis letdrikkelig, med en medium mundfylde.
Jeg synes at RyeKing er en rigtig god øl, men havde håbet på en øl som skulle skæres ud med kniv og gaffel, og gav den derfor samlet en karakter på 7,5 ud af 10.

Martin Goldback Olsen på Allbeer gik for nylig nærmest i ekstase over RyeKing. Det gør han nu jævnligt ;), men det plejer at være over de vandvittige kreationer fra Mikkeller. Martins anmeldelse er fantastisk godt skrevet, og kan give et mere positivt syn på øllen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar